Publicaties Meer waarde uit uw data halen: zo doet u dat!

Meer waarde uit uw data halen: zo doet u dat!

 

Neem twee willekeurige verzekeraars A en B. Beide organisaties willen graag meer waarde uit hun data halen. Maar hoe pakken ze dat aan?

De directie van A besluit om de medewerkers die al handig met Excel zijn, een week lang op een cursus “Big Data Analytics” te sturen. De aankondiging klinkt in ieder geval spannend: “Tijdens deze cursus verwerft u kennis van data science-technieken, waaronder Random Forest en Neurale Netwerken”. Weer terug op kantoor wacht de medewerkers een volle mailbox en is het alle hens aan dek om de opgelopen achterstanden weg te werken. Op het werkoverleg laat een collega zijdelings nog weten dat ze het een “hele interessante cursus” vond. Het nut (laat staan de noodzaak) van een Random Forest is al lang weer op de achtergrond geraakt. Een andere collega houdt het wat langer vol en probeert het computerprogramma van de cursus nog een keertje te draaien op zijn eigen computer. Enkele onbegrijpelijke foutmeldingen verder, geeft ook hij er de brui aan en besluit om het later weer eens op te pakken, wanneer hij meer tijd heeft. Een jaar later ligt de cursusmap nog steeds onaangeroerd in de bureaula. Geen tijd. Geen capaciteit. Geen prioriteit.

Bij B pakken ze het anders aan. Het management van B heeft een duidelijke visie. Ze begrijpen dat nu stil blijven zitten betekent dat ze over 3 jaar waarschijnlijk een significant deel van de portefeuille kwijt zijn aan partijen als Google, Lemonade en Facebook. Ze zien in dat externe kennis helpt om het innovatieve proces op gang te brengen én te houden. Toch laten ze de Random Forest voor wat het is. Eerst gaan ze samen met de business aan de slag met de vraag “Waar willen we waarde toevoegen en welke data kunnen daar bij helpen?” Zo wil de HR-afdeling meer inzicht in het verloop van het personeelsbestand, liefst real-time. De laatste tijd zijn veel goede medewerkers overgestapt naar de concurrent. Voor HR kwam dat als een verrassing. Hoe kunnen we de beschikbare data slim inzetten om tijdig te voorspellen welke medewerkers de onderneming dreigen te verlaten? Bij marketing willen ze minder direct mail versturen, maar wel gerichter. Beoogd doel: verbeterde hit ratio, lagere kosten. Bij Pricing willen ze de klanten een prijs-op-maat aanbieden. Ze verwachten dat dit leidt tot trouwere klanten en 20% verlaging van de acquisitiekosten. Bij Acceptatie willen ze de schademeldingen 30% sneller afhandelen. Uit de lijst wordt de usecase met de meeste potentie geselecteerd én in praktijk gebracht. Kortom: wel tijd, capaciteit en prioriteit.

Het zal u niet verbazen dat daar waar A bleef steken in goede intenties, B duurzaam waarde wist toe te voegen aan de onderneming. De ervaring leert, dat wij met enkele gerichte kennissessies de voor uw onderneming meest rendabele usecase in relatief korte tijd boven water weten te krijgen. En ook daarna, wanneer het aankomt op executie, laten wij u niet in de steek. Meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

 

Wil je samenwerken met Triple A?

Spreken onze thema’s jou aan en is onze cultuur precies wat je zoekt? Kijk dan eens bij onze vacatures. Wij zijn altijd op zoek naar talent!

Gekoppelde diensten
Data Analytics

Van inzicht naar actie. Datagedreven processen verhogen het rendement en verkleinen de risico’s.

Bekijk
Neem contact met mij op

© 2024 AAA Riskfinance. Alle rechten voorbehouden.